czwartek, 10 grudnia 2015

OKULARY MAM NA NOSIE... - ZAJĘCIA EDUKACYJNE Z UCZNIAMI SP NR 31 (9.12.2015)

Zdarza się, że dzieci noszące okulary są gorzej traktowane i wyśmiewane. Spotkanie z uczniami SP 31 uświadomiło im, że noszenie okularów to nie wstyd, lecz wielkie szczęście. Są wady wzroku, których nie można  poprawić nawet przy pomocy szkieł. 



Kolega czy koleżanka nosząca okulary  nie jest „inna”, gorsza, nie zmieniło się jej (jego) zachowanie, a tym bardziej charakter. Dzieci poznały  historię okularów i uznały, że jest to bardzo ważny wynalazek dla człowieka. Dowiedziały się jak działa oko i po co nam rzęsy, powieki a przede wszystkim jakich zasad trzeba przestrzegać by mieć zdrowe oczy.Wysłuchały  opowiadań o  dzieciach noszących okulary i ich problemach. 




Praca plastyczna polegała na zaprojektowaniu własnych okularów, nie  koniecznie korekcyjnych, bo przecież kolarz, motocyklista, spawacz, osoba chodząca do kina także  ich używa. 




Wśród projektów znalazły się także magiczne, różowe okulary dla...pesymisty. A kto wymieni literackich i filmowych  ''okularników” ?

BAJKA Z CIASTKIEM: Z NAJLEPSZYMI ŻYCZENIAMI- KARTKA ŚWIĄTECZNA (8.12.2015)

Przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia. Sprzątamy, robimy zakupy, szukamy prezentów. Osobom bliskim, znajomym wysyłamy życzenia – dowód naszej życzliwości, sympatii. Miło jest, jeśli jest to kartka świąteczna  wypisana ręcznie i wrzucona do skrzynki pocztowej, a nie życzenia wysłane  e-mailem czy sms-em.  




Podczas zajęć dzieci poznały historię kartki świątecznej inaczej  zwaną pocztówką. A było to tak:
W 1900 roku w Warszawie, z inicjatywy L. Papieskiego, rozpisano konkurs na jednowyrazową nazwę karty pocztowej w języku polskim. Nowa nazwa miała zastąpić używaną dotychczas „kartę korespondencyjną” oraz zaczerpniętą z języka rosyjskiego „odkrytkę”. Spośród nadesłanych propozycji rozpatrywano m.in. pięć propozycji: „liścik”, „listówka”, „otwartka”, „pisanka” i „pocztówka”. Ta ostatnia nazwa została zgłoszona przez Henryka Sienkiewicza  i uzyskała największą liczbę głosów. Odtąd przyjęto „pocztówkę” do nazywania pojedynczych kart korespondencyjnych. Adaptacja nowej nazwy udała się, a za datę jej powstania należy uznać dokładnie 27 listopada 1900 r.





Podczas zajęć udało się nam zaprojektować ,,własne”  kartki świąteczne. Zachęcamy Was także do zrobienia kartek w domu, będą na pewno oryginalne, niepowtarzalne.